onsdag 8 februari 2012

Finbesök från fastighetsmäklarnämnden

Fokuset igår låg på pluggning fram till lunch. Sen kom sakta allvaret i luften när gästföreläsningen från fastighetsmäklarnämnden började. En väldigt bra föreläsning om man tänker på att det handlade om ett riktigt tungt ämne. Ansvar var ett nyckelord som återkom i hela föreläsningen när den 35-åriga mannen föreläste om hur vi registrerar oss som mäklare och vilka regler som vi måste följa. Det var nog meningen att han skulle skrämma upp oss samtidigt för han påpekade gång på gång att ansvaret ligger på oss och om vi inte följer alla regler kommer vi få en varning eller bli avregistrerade. Nu menar jag inte endast ” fiffla med pengarna” saker utan också betala in årsavgifter sent, följdeffekten av att glömma att ändra adressuppgifter vid en flytt eller att förmedla ett uppdrag åt en kollega.
Mäklarbranschen är verkligen hård och jag tror inte att jag själv kommer gå in i den men jag beundrar personer som har det drivet att bli mäklare. Jag tror att det som avskräcker mig mest är den provisionsbaserade lönen vilket gör att pressen att prestera ökar men det är också sant att personer kan tjäna riktigt mycket pengar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar